Ett företag har många lagar och regler att följa, det är lätt att gå vilse bland alla papper och vissa saker informeras du inte om utan du förväntas hitta och tyda reglerna själv. Det vi kan göra är att ge några bra tips på vad du borde ha på arbetsplasten för att du och dina anställda ska vara säkra och skyddade.
Hjärtstartare
Via HLR Hjälpen kan du köpa hjärtstartare som borde finnas på alla kontor och arbetsplatser. Det är inte en lag att du måste ha en men det kan vara skillnaden mellan liv och död om någon på arbetsplatsen skulle drabbas av hjärtstillestånd. Det här är så klart ännu viktigare på arbetsplatser med högra risker. När hjärtat väl har stannar finns det bara minuter att tillgå innan hjärnan börjar ta skada och chansen att överleva sjunker dramatisk. En hjärtstartare kan användas av amatörer, apparaten har tydliga instruktioner och en röst talar också om vad man ska göra. Men det betyder inte att du inte borde utbilda dina medarbetare i hjärt- och lungräddning och hur man hanterar hjärtstartaren.
Information
En av de främsta hjälpmedlen för att skapa en bra arbetsplatsmiljö är att informera de anställda. De som jobbar på ditt företag borde ha full insyn i sina skyldigheter och vilka skyldigheter företaget har gentemot dem. Det kan vara allt från terminalglasögon, till information om hur övertiden fungerar, deras arbetsplats och deras arbetskläder. Om medarbetarna känner att de vet om sina rättigheter och plikter, känns deras plats i företaget tryggare och arbetsuppgifterna mer tydliga. Gå in på Arbetsmiljöverket och läs på om lagen. Försök att formulera detta så det passar ditt företag och dela med dig till de anställda.