Att stå på mässor är för många företag ett ypperligt tillfälle att synas. Dels för att du ska kunna knyta kontakter inom branschen och dels för att lyckas nå ut till nya potentiella kunder.
Att medverka på mässor är lika viktigt för det stora företaget som det är för det lilla nystartade företaget. I den här artikeln hittar du som nyss startat eget många goda råd och tips på hur du bäst lyckas med att marknadsföra dig och ditt företag ute på mässor. Du får bland annat tips på huruvida du ska ha en monter, vart den ska stå och hur du gör din monter roligare.
Dra till dig uppmärksamheten
Ett sätt att göra din monter och din marknadsföring rolig, och sätter ditt företag i blickfånget, är att använda dig av ballonger. Testa att använda dig av reklamballonger som du antingen trycker företagets egen logga eller text på, eller så väljer du redan färdiga motiv som passar in. Ballonger är ett roligt och ganska billigt sätt att synas på. Använd gärna en så kallad roll upp eller en flagga med loggan vid din plats så att du syns på håll och gärna med en bild som visar vad företaget står för. Du vill att kunderna ska dras till dig och vet de inte vad företaget har för produkter och tjänster så kan det vara svårt att locka med bara loggan.
Goodie bag
Se till att du har lite saker att bjuda på, alla gillar gratisprodukter så pennor och lite godis med loggan på bör finnas vid alla bord på mässan. En del trycker loggan på vattenflaskor som de passar på att ge bort om mässan är under de varma sommarmånaderna. En så kallad goodie bag är alltid populär att få med sig hem. Här kan man lägga i broschyrer på produkterna, ett litet varuprov om man har möjlighet och kanske ett rabatterbjudande om de väljer att köpa av dig närmaste veckorna. Lite extra reklamprodukter i påsen blir alltid uppskattad.
Lär dig av andra
Att just skapa uppmärksamhet är ett bra sätt att dra till dig människor, och så genererar det snart i fler besökare. Gå gärna också på andra mässor för att förbereda dig innan din egen. På så sätt ser du vad andra gör för att kalla till sig uppmärksamheten. Se vart det finns mest besökare och lär dig vad som drar människor till en monter. Du ska inte behöva lägga ner allt för mycket pengar och tid på din monter – det går att få en rolig monter som lockar besökare med lite färg och kreativitet.