För att ett företag ska gå bra och vara lönsamt så är det många saker i apparaten som är företaget som ska fungera. En av dessa är att man lyckas med att anställa rätt personal.
Olika uppgifter
I de flesta fall i företag så har olika personer olika uppgifter. Man har ansvar för olika delar av hela verksamhetens arbete – och man har olika stort ansvar. Det gäller således att finna rätt person till rätt uppgift. Men det kan även vara så att det behövs olika typer av personer för samma arbetsuppgift, inte minst när det handlar om kreativa jobb.
Ett bra exempel för att visa vad vi menar med detta är en tidningsredaktion. Jobbet för en skrivande journalist är att skriva en artikel som ska publiceras i en tidskrift eller på nätet. En redaktion är dock uppdelad i flera delar, en sportredaktion, en nöjesredaktion, en nyhetsredaktion – och så vidare. För att förenkla det hela så behöver du således en sportjournalist på sportredaktionen och en musikjournalist till nöjesredaktionen. Detta kan även appliceras på andra arbetsplatser där arbetsuppgiften i grunden är densamma, men kan behöva specialkompetens inom ett visst delområde för att lösa arbetsuppgiften. Det gäller således att finna personal som kompletterar varandra.
Hur hittar man rätt människor
Att hitta rätt personer är inte alltid det allra enklaste, man kan ju inte alltid veta på förhand hur en person arbetar eller passar in med de övriga i personalstyrkan. Ibland får man helt enkelt pröva sig fram. Men det bästa är såklart att i den mån det går, se till att man från första början hittar rätt. Vi tänker här oss att ge er två tips på hur ni hittar rätt.
- Anlita professionella rekryterare – En väg att gå är att ta kontakt med ett företag som inriktat sig på att hjälpa andra företag att hitta rätt. Med ett stort affärsnätverk och erfarenhet av personbedömning så finner denna typ av företag rätt person till rätt plats åt dig.
- Praktik – Ett annat sätt att finna rätt person till rätt plats är att erbjuda praktik till arbetssökande. Detta alternativ passar kanske bäst om det inte är väldigt brådskande att anställa någon. Genom att praktikanten får visa upp sig och sina färdigheter så kan arbetsgivaren bilda sig en uppfattning om detta är rätt person för jobbet. Dessutom, till skillnad från bara en arbetsintervju så får arbetsgivare och arbetstagare chansen att lära känna varandra under praktiktiden.
- Använd dina nätverk – Ett ytterligare bra sätt att hitta en kvalificerad och duktig person att anställa som dessutom tickar i de flesta boxar sett till personlighetstyp är att söka efter en sådan person i något av sina nätverk. Det kan handla om allt ifrån vänner, till vänners vänner eller sociala nätverk med rätt inriktning som exempelvis Linkedin.se. Det största problemet är dock att de duktigaste personerna oftast redan har anställning någon annanstans, men det hindrar dig ändå inte från att kontakta dom och förslå ett karriärbyte. Svårare än så behöver det faktiskt inte vara!
Det finns förstås fler faktorer och scenarion som avgör vem som är rätt person på rätt plats, men här är åtminstone några exempel på hur man kan bära sig åt för att hitta rätt. Genom att lägga lite mer tid och energi på detta så är vi dock säkra på att du kommer att kunna hitta betydligt fler metoder för att rekrytera på ett smart sätt. Testa bara och se!