Idén om att företag ska ta ansvar för hur de påverkar samhället har vunnit allt mer mark under senare år. Konceptet kallas Corporate Social Responsibility, förkortas med CSR och går ut på att företagen aktivt ser till att miljömässig, ekonomisk och social hänsyn tas till de samhällen där företaget verkar.
Det kan sträcka sig från att alla i produktionskedjan har löner som det går att leva till hur marknadsföringen läggs upp i de marknader där produkterna säljs. Just marknadsföringen har blivit en viktig del av CSR, något som märks på ett flertal kampanjer och företag. Här presenterar vi två exempel.
Greenbox
Greenbox är ett företag som säljer en mängd olika hushållsvaror. De erbjuder allt från barnvagnstillbehör, datorer, och hudkrämer till GPS-enheter och grovdammsugare. Det är dock inte bara det stora utbudet av varor som de trycker på när de gör sin marknadsföring. På hemsidan annonseras också att minst 1 % av försäljningen doneras till WWF. Det gör att den som handlar hos Greenbox kan känna att de bidrar till en bättre miljö genom sin konsumtion.
118 800
118 800 är en nummerupplysningstjänst vilken som i ett led i sin marknadsföring erbjöd sig att donera 50 öre till Cancerfonden för varje ny medlem i företagets Facebookgrupp. Målet var att stärka varumärket samtidigt som man främjade en god sak. Man ville inte heller skapa en påträngande kampanj och uppmanade därför inte medlemmarna i gruppen till att bjuda in vänner eller på annat sätt pusha för gruppen – istället fick man en naturlig spridning som gav upphov till många positiva reaktioner. På så sätt byggde man upp ett förtroende för varumärket bland potentiella kunder som också såg en anledning att välja 118 800 framför andra nummerupplysningar.