viktory.se

  • Hem
  • Starta eget
  • Bra affärsidé
  • Marknadsföring
  • Företag
  • Rekrytera
  • Ekonomi
  • Utveckling
  • Startup
  • Tips

Marknadsföra ny butik

Att starta butik kräver en hel del arbete, inte minst av allt marknadsföring. Detta kan i slutändan göra väldigt stort skillnad den första tiden då man är väldigt beroende av att bygga upp en bra kundbas. Oavsett vad det är man planerat sälja i butiken finns det alltid bra tips att ta del av.

Marknadsföring är något man bör göra i god tid innan butiken öppnar. Det är så klart fördelaktigt att veta exakt när man kan öppna så att denna information kan inkluderas i marknadsföringen. Då gäller det också att verkligen hålla sig till detta datum och inte skjuta på det.

Man kan gå väldigt många olika håll med marknadsföring och det är inte alltid lätt att hitta den bästa vägen. Mycket kommer att bero på vilken målgrupp man har med sina produkter. Det är ju trots allt dessa man främst vill nå med marknadsföringen. Ju bredare målgruppen är desto fler alternativ kan man ofta testa på. Bara något så enkelt som att ta kontakt med en lokal tidning och be dem kanske göra ett reportage om ens nya butik kan vara något som är värt att efterforska.

Man kan även köpa in en del saker som kan delas ut i marknadsföringssyfte inne i själva butiken på öppningsdagen också. Tänk på vilka typer av kunder som kan tänkas komma in och hur man kan se till att ha något för alla. Ett tips är att till exempel dela ut ballonger till barn som kommer in med sina föräldrar. Helst sådana man tryckt butikens namn eller logga på, något som går att specialbeställa från en del företag. Det kommer att uppskattas av både barnen och föräldrarna och samtidigt skapa positiva associationer mellan ens butik och kunderna.

Man kan även annonsera ut en tävling och kräva att personer som vill delta måste skriva upp sig på butikens nyhetsbrev eller liknande för att vinna något fint man säljer. Välj gärna ut något som skulle kosta en slant och inte bara något litet för en eller ett par hundralappar. Detta kan generera en hel del intresse och vara billigare än många typer av marknadsföring man annars måste betala för. Tänk dock på att se till att göra det till en riktig tävling och inte bara ett lotteri.

« Offentlig upphandling i dagens Sverige
Att tänka på vid rekryteringen »

Senaste inläggen

  • Hur Växtinredarna skapar harmoniska inomhusmiljöer med grönska
  • Hur du väljer rätt whiteboard för ditt kontor eller klassrum
  • Fördelarna med kemisk rengöring av värmeväxlare för industrin
  • Varför professionell asbestsanering är avgörande för hälsan
  • Hur nätverkande kan förbättra din ledarskapsförmåga
  • Förlikningsavtalets roll i fastighetstvister
  • De senaste trenderna inom e-handel som du bör känna till
  • Klä dig stilfullt med XL-kläder för varje tillfälle
  • Maximera produktiviteten med extern växelhantering
  • Säkerhetsfunktioner i Microsoft Azure för företag
  • Hitta rätt fönsterputsfirma för ditt företag
© viktory.se