Att starta och driva ett företag är roligt. Med hårt arbete kan det även bli lönsamt. Som egenföretagare har man ett stort ansvar, inte bara för sig själv och företaget utan även för sina anställda.
De ska må bra och trivas på jobbet. Det är ofta många små saker som tillsammans gör att personalen trivs och arbetar med sin kompetens och erfarenhet för att driva sig själva och ditt företag framåt. Gemensamma fikaraster där företaget bjuder på kaffet är en förmån som inte kostar så mycket men som betyder mycket för sammanhållningen hos personalen, och att bli bjuden på kaffet uppskattas mer än vad man tror.
Arbetsmiljö på kontoret
Arbetsmiljön i stort är en annan viktig fråga, naturligtvis både den fysiska och psykiska. Den fysiska är ofta enklast att göra något åt. Är det rent och snyggt på kontoret? Städar ni själva eller behöver ni anlita någon för städning av kontoret? Visst kan personalen i viss mån hålla rent, men är det optimalt att medarbetare som är anställda för att utföra komplicerade arbetsuppgifter ska ta sin dyrbara tid till att städa? Och så golven. Golv är inte roliga att städa, och dessutom svåra att få riktigt rena. Om du och ditt företag har problem med städningen eller inte riktigt hinner med så kanske det är att föredra att ett anlita någon att ta hand om er kontorsstädning.
Rent och fräscht blir det och arbetstiden hos dina anställda utnyttjas optimalt – och dina medarbetare kommer att må bättre när de slipper stressa för att utöver sina vanliga sysslor även hinna städa. Alla trivs när det är städat och risken för allergier minskar ordentligt.