En klimatpositiv person eller företag klimatkompenserar för mer än 100 procent av sina utsläpp. Idag är det viktigt att företag tänker på miljön. Klimatpositiva företag stärker sin position på marknaden samt bidrar med att sprida klimatpositiva budskap genom att utbilda och engagera anställda. Det är utmärkt om ditt företag är klimatneutralt men det räcker inte. För att vi ska kunna uppnå målet med 1,5-graders eller mindre global uppvärmning behöver vi minska växthusgasutsläppen och även ta upp en del av den koldioxid som vi redan har släppt ut. Funderar du på att starta ett nytt företag så kan ett klimatpositivt arbetssätt stärka ditt varumärke.
Unik grön affärsidé
Den globala uppvärmningen som råder idag kan leda till katastrofala konsekvenser för djur, växter och människor. Företag som Brid Agency arbetar för att företag ska ha en minimal klimatpåverkan. Företaget har en hemsida och här kan du läsa mer om deras resa mot ett klimatpositivt företag samt deras arbete för att hjälpa företag med kommunikation och marknadsföring. När du startar ett nytt företag är det viktigt att fundera över hur ditt företag ska lyfta fram vad som är en unik affärsidé. En kommunikationsbyrå kan erbjuda tips om hur du skapar en bra idé och berättelse som visar vad ditt företag handlar om.
Engagemang viktigt när du startar företag
För att bli klimatpositiv är det viktigt att mäta mängden växthusgaser som ett företag släpper ut. Det är viktigt att mäta alla utsläpp från elförbrukning till hur växter på kontoret vattnas. Utsläppen kompenseras sedan med minst 100 procent. Att mäta ett företags alla utsläpp är en relativt komplicerad process men det finns klimat-kalkylatorer och strateger som kan hjälpa ditt företag att beräkna utsläppen. När du har en bild av de stora utsläpps-bovarna kan ditt företag arbeta aktivt för att minska utsläppen. Inställning och engagemang är viktigt om du vill starta ett nytt företag som arbetar hållbart och klimatpositivt.