För att vara ett framgångsrikt företag måste man lära sig om hur man håller sina kunder glada, de är trots allt kärnan i er verksamhet. Utan kunder, inga pengar och ingen framgång.
Lös problem
Något som de flesta företagare måste bli bra på är att lösa problem, så snabbt och smärtfritt som möjligt. Om en kund ringer in och klagar, även över den mest banala saken, måste man ta dem på allvar och försöka hitta en lösning så kunden blir nöjd igen. Kunden är inte så intresserad av dina ursäkter, det kommer inte att göra han eller hon glada. Det som de vill höra är vad du planerar att göra för att fixa situationen. Och det kan betyda att företaget måste stå för extra kostnader, men istället kan ni få en kund som blir så nöjd att de sprider ett gott rykte om hur bra ni är på att fixa problem.
Tillgänglighet
Kunderna måste kunna nå er och det ni erbjuder för att det ska vara lönt att handla från er. Om man är missnöjd ska det finns flera kontaktvägar att gå, svarar ni inte i telefon just då så kan de skicka ett mail istället. Har ni en lastbilsfirma så måste ni kunna leverera till hela Sverige, annars missar ni massor med kunder. Eller så kan ni behöva ha kontrakt med eller egna verkstäder runt om i landet, eller Europa, för de som kör era lastbilar. På så sätt är er hjälp alltid tillgänglig och kunden behöver inte söka sig bort från er.