Har man sedan många år ett företag som man skött utan någon som helst anknytning till internet i den mån att det använts till att öka företagets försäljning eller till att marknadsföra, så kanske det är svårt att se fördelen med att vidga sin verksamhet. Men för den som tvivlar så ska vi berätta lite om varför det är bra att även finnas på nätet.
När vi säger ”att även finnas på nätet” så syftar vi inte till att varje företag bör ha en hemsida, det har nästan alla företag, oavsett om man använder internet som verktyg för att öka sina intäkter. Nej vi menar alltså varför det är bra att använda sig av en E-handel som ett komplement eller som källa till större intäkter än det man tjänar pengar på traditionellt – exempelvis en butik.
Det som dock ska sägas innan vi skriver upp det här med E-handel alltför mycket, är att om man bestämmer sig för att starta upp även på nätet så gäller det att veta vad det är man sysslar med. Är man ett större företag som är känt nationellt så har man fördelen att människor redan känner till företagets verksamhet, utbud och profil. Man kommer troligtvis att åtminstone inledningsvis få trafik till sin E-handel oavsett man jobbar hårt med strategi eller inte.
Är man däremot ett mindre okänt företag som vill utöka sin kundkrets från lokal till nationell, ja då krävs det för att nå framgång en strategi och stor kunskap om hur det fungerar med E-handel, samt har koll på de olika delarna som exempelvis logistik, betallösningar och marknadsföring – annars så är det troligt att man kommer att vara chanslös att lyckas eftersom man på nätet konkurrerar inte bara lokalt eller nationellt, utan globalt. Du måste synas bättre, förklara bättre varför du är bättre samt vara bättre än dina konkurrenter för att lyckas.
Om vi återknyter till inledningen så vill vi nämna ett företag som startade sin verksamhet sommaren 2012 med att sälja bildelar på nätet. Företaget heter Mekanika och är ett sådant företag som lyckats bra på nätet. Mekanika har inte som vi skrev om inledningsvis startat en kompletterande E-handel, utan startade direkt på det spåret. Olikt det vi alltså nämnde inledningsvis, men vi tycker ändå att det är ett bra exempel på ett företag som tagit något som traditionellt sålts i fysiska butiker, bildelar, och lyckats skapa en bra strategi och en bra tjänst till kunderna genom att vara kunniga om hur man måste bära sig åt när man sysslar med E-handel.