I livet som arbetssökande, arbetande eller företagsdrivande person så finns det ständigt saker du kan förändra till det bättre för att skörda större framgångar i den position du befinner dig i. Vi ger ett tips till den sistnämnde.
Företagaren
Med företagare så syftar vi kanske framförallt till någon som ligger i startgroparna, eller driver ett mindre företag, men principen gäller egentligen alla företagsledare. Skillnaden blir i detta fall att på ett större företag så är det oftast flera personer med olika uppgifter som tillsammans bildar en helhet, medan i ett mindre eller nystartat företag så är det inte sällan så att en person har ansvaret för många olika saker. Nog om detta, det som vi ska prata om är i alla fall företagets affärsidé och verksamhet.
Affärsidé
Det finns många olika faktorer som spelar in om ett företag ska lyckas med sin verksamhet, en av de allra viktigaste är inte otippat företagets affärsidé. En arbetsidé skulle man kunna säga är något som svarar på frågorna vad, vem, hur och varför. Först och främst så ska den vara tydligt formulerad, den ska förklara hur företaget tillför ett värde på marknaden – och vilken del av marknaden, genom vilken typ av verksamhet man har för avsikt att tjäna pengar genom samt så ska man kunna peka ut vem som är min kund.
Tajming, utanför-boxen-tänkande och kunskap
Egentligen skulle det gå att lägga till flera ord till i denna underrubrik, men vi nöjer oss med dessa tre. Denna punkt ser vi som en förlängning av föregående punkt. För utan denna punkt så kommer du inte långt om du inte har en massiv tur. Låt oss förklara.
Nästan vem som helst kan formulera en affärsidé och en plan hur denna ska genomföras. Men utan dessa tre punkter finns med när affärsidén formuleras så är det troligt att det blir till en idé som inte kommer att få någon genomslagskraft och som inte kommer att generera några större intäkter – om man inte har en jädrans massa tur, som sagt. Vi tar punkterna för sig:
Kunskap
För det första så måste du ha kunskapen om den bransch du ämnat ge dig in i, kunskap om ditt hantverk och kunskap om hur svår konkurrensen är, ja listan kan göras lång.
Tajming
Tajming kan visserligen räknas in i den första punkten, egentligen så sitter alla tre punkterna ihop. Tajming innebär att man vet vid vilken tidpunkt man ska göra något specifikt. Tajming kan också innebära att man är skicklig på att ta kritiska beslut vi precis rätt tidpunkt och därigenom förhoppningsvis få fördelar gentemot exempelvis konkurrenter eller veta när man ska satsa och på så vis exempelvis kunna vända en dålig trend till en bra.
Tänka utan för boxen
Den sista punkten är den som kanske är allra viktigast för att kunna bli riktigt framgångsrik. Den punkten måste vi nästan dela upp i tre delar inom punkten. Den första handlar om att ha kunskapen att tänka ett steg längre än alla andra och ha fingertoppskänsla. Detta genom att kläcka unika idéer som inte andra gjort och därmed skapa sin egen unika ställning på marknaden.
Det kan också vara denna egenskap som gör att ett företag redan från första början blir framgångsrikt. Det handlar om man är en person som kläcker en affärsidé som är unik och något som man räknat ut att den här idén kommer att utvecklas på ett specifikt sätt och skapa en efterfrågan på denna idé som då förstås är mer konkret i form av en produkt eller en tjänst. Teorin bakom detta är att man endera ser ett behov som folk har – och skapar en produkt eller tjänst som fixar det behovet.
Den sista delen handlar om att man gör samma sak som att möta en efterfråga, förutom att man skapar en efterfrågan. Man skapar något helt nytt, endera något som någon aldrig sett förr, eller en förgyllning av något som exempelvis en smartphone. En smartphone är ju en fusion mellan en äldre mobiltelefon och en dator. Man förgyller något gammalt – vilket tar oss till sista delen som handlar om detta.
Det handlar alltså om att kunna göra något gammalt till något nytt. Ett annat gott exempel som istället har utvecklat ett gammalt koncept är företaget Driva & Lehmans som har ett varumärke tillika sajt som man kallar för Noblecard. Det är egentligen ett vanligt presentkort, men det fungerar på så sätt att man köper ett eller flera presentkort och den som får dem kan då välja ur hela Noblecards utbud.