När företaget har kommit igång märker man genast hur arbetsuppgifterna och pappershögarna växer. I början kan man göra lite som man vill, men till slut måste man skapa ett vettigt system så att alla småuppgifter som tillhör företagandet går smidigt.
Fakturahantering
När kunderna strömmar in kan det vara svårt att hålla koll på faktureringen. Det blir lätt många dokument och papper som ska ligga rätt. Då kan det vara skönt att automatisera standardfakturorna till kunder och leverantörer så mycket som möjligt. Det finns smarta programvaror att köpa och företag som inriktar sig helt på att skapa system som kopplas till ditt egna ekonomisystem.
Hålla reda på avtalen
Företag har alltid en massa skriva avtal, antingen mellan företag och kunder eller avtal som reglerar hyresrätt till lokal och telefonavtal. Chansen är stor att något avtal hamnar i skymundan och glöms bort. I värsta fall kan man glömma att förlänga eller säga upp ett avtal vilket leder till negativa konsekvenser för företaget. Skaffa ett program eller tjänst som hjälper till att påminna er när det är dags att avbryta, förlänga eller omförhandla ett avtal.
Arkivering
Man behöver inte allting som företaget sparar, men man är ändå tvungen att spara det. Gamla uppdrag och fakturor måste finnas tillgängliga men kan ta upp onödig plats i lokalen eller på servern. Det här blir snabbt ett problem, även för nystartade företag. Man kan inte fylla lokalen med pärmar fulla med gamla papper. Ta därifrån itu med detta så fort som möjligt och skapa ett smart arkiveringssystem. Försök digitalisera det så mycket som möjligt och ha alltid en back up. Man kan sedan spara sitt e-arkiv hos ett annat företag så det inte tynger ner ens egna servrar och tar upp onödig plats.