Vill du ha tips på bra företag på nätet som skapat sig ett starkt namn och som har riktig snygga och välbesökta hemsidor? Vi ger dig några bra exempel.
Om du lyckas med ditt företag på Internet kommer du att nå människor i stora delar av världen. Här finns ingen begränsning! Om du har en lokal butik på en mindre ort är kundskaran begränsad. Startar du istället eller samtidigt en Internetbutik kan din kundskara verkligen bli hur stor som helst.
Inte trodde man för några år sedan att Internethandeln skulle göra sådana framsteg på kort tid som den verkligen har gjort. De företagare som snabbt insåg möjligheten att nå nya kunder via Internet har i många fall blivit mycket lyckosamma. Se bara på jättarna blocket.se, hemnet.se, pricerunner.se för att nämna några. Det har också skapats många communities vara några lyckats mycket bra och andra efter en stund försvunnit ut i rymden utan att vi riktigt vet var de håller hus idag.
Företag som Facebook har skapat ett miljardärföretag som köper upp andra storföretag för gigantiska summor och hela tiden expanderar. Sedan finns det såklart företag som IKEA som inte har så mycket e-handel men deras hemsida har sådant bra upplägg att folk inte bryr sig om att man inte kan beställa hem sakerna. Man kan enkelt hitta de produkter man vill ha och skriva ut en inköpslista att ta med till närmsta butik. Ett annat svensk företag som däremot är helt internetbaserat är Spotify. Genom dem har vi börjat resan på att göra fildelning mer allmänt accepterat och övertala folket att betala för sina varor istället för att stjäla dem på olagliga nedladdningssidor.
Vad är det då som gör att man lyckas driva affärer på Internet?
Egentligen är det inte speciellt konstiga saker. Det är i själva verket sådant som gäller även för den lokala handlaren.
- Det viktigaste är kanske att man skall ha något riktigt bra att erbjuda tilltänkta kunder. Om man säljer en dålig vara spelar det ingen roll om man håller till i Stockholm, i Bredbyn eller på Internet. Försäljningen går i alla fall inte bra. Säljer man en bra och genomtänkt produkt får man reklam genom att människor tipsar varandra. Ett exempel på en bra produkt för nätet är till exempel Go Sport Travels sportresor. Genom att erbjuda ett färdigt paket för sportresan med hotell, transport och biljetter till matchen fångar man till och med den kräsnaste sportentusiasten.
- Man måste ha en snygg hemsida som är tydlig. Det gäller att direkt se vad som erbjuds och det skall vara enkelt att boka eller köpa varan eller tjänsten. Om man måste leta efter knappen ”köp”, ”beställ här” eller ”Lägg i varukorgen” ger man ganska snabbt upp. Om vi återgår till Go Sport Travels hemsida och kikar in i undersidan där man kan beställa fotbollsresor kan man se att det är mycket tydligt hur man skall gå tillväga för att boka sin fotbollsresa. Ingen missar väl den stora blå knappen? På bokningssidan står tydligt vad jag får och här är det också enkelt att välja mellan olika hotell och var i arenan jag vill sitta. Fem stjärnor får denna hemsida i vår topplista på internethandlare!
- Se till att din hemsida eller webbshopp syns på Internet! Om du inte syns på Google eller på någon annan sökmotor kan du lika gärna ha din affär hundra mil från bebyggelse på Grönland. Ingen kommer att handla av dig som inte känner till att du faktiskt befinner dig där och som själv kan söka sig till dig. Om man vill köpa en vara på Internet kommer man att söka efter den specifika produkten genom att skriva just det ordet i Googles sökruta. De resultat som kommer upp där är de sidor som sökmotorn känner har denna vara till försäljning eller en sida som kan berätta något för dig om produkten. Skulle du lyckas få upp din shop vid en sådan sökning når du enormt många kunder. Ett alternativ till att lyckas synas vid en organisk sökning kan annars vara att köpa annonsplats av Google. Det brukar också vara en mycket lönsam investering.