När ett företag är nytt brukar den största delen av arbetet ofta innebära att man försöker hitta sin plats på marknaden. Detta kan innebära att man marknadsför sig mot flera olika kundgrupper och försöker fylla alla deras behov. Om detta är möjligt så är det självfallet bra men förr eller senare behöver man specialisera sig för att kunna effektivisera och hantera en högre arbetsbörda.
Välj rätt kundgrupp
En marknad kan delas in på många olika sätt som till exempel efter språk eller geografi men även kunderna behöver specificeras. Hur gör man då detta? Bland de vanligaste sätten man brukar segmentera kunderna är efter kön och ålder, men det är inte alltid så effektivt. I vissa fall kan man dela in dela in kunderna i andra kundgrupper baserade på till exempel ekonomi och familjestatus. Det enda sättet att kunna definiera detta på ett bra sätt är att göra genomgående undersökningar. På det sättet kan man få reda på vilka kunder som man har bäst relation med samt på vilka områden man bör förbättra sig.
Helt nya marknader
Ibland räcker det inte att hitta nya kundgrupper att rikta sig mot, ibland behöver man en helt ny marknad. En av de vanligaste marknadsstegen man kan ta som B2B-företag är att börja arbeta mot den offentliga marknaden. Den offentliga marknaden, även kallad B2P är där företag riktar sig till offentliga upphandlingar från till exempel myndigheter och kommuner. De avtal man kan få vid dessa affärer kan ofta vara mycket värdefulla och bidra till både tillväxt och stor ekonomisk säkerhet.
Upphandling
Upphandlingarna kan dock vara ganska komplicerade för både företag och myndigheter vilket gör det mycket vanligt att ta in externa konsulter. Magnus Josephson som är en av de främsta konsulterna inom området har skrivit två böcker inom området vilka kan vara en bra start när man vill sätta sig in i hur det hela fungerar. Fördelen med att ta in någon utifrån är att de har expertis och erfarenhet som är svår att lära sig. Som företagare kan det vara svårt att läsa in sig på hur det fungerar med upphandlingar och då är det absolut lönsamt att ta in en extern konsult som hjälper dig att få bra upphandlingsunderlag och att allt går rätt till redan från början.