Det har hänt många gånger tidigare och kommer att hända ännu fler gånger i framtiden att företag ändrar inriktningen de har och väljer att fokusera på annat, eller till och med byter verksamheten helt och hållet.
Det första man måste tänka på är att man måste anmäla sådana byten till Bolagsverket, detta gäller även om man byter namn på företaget. Anmälan om en förändring kan ske antingen genom att gå in på Verksamt.se eller genom att ladda ned blanketten man kan hitta i länken ovan.
Byte av verksamhet kan vara motiverat av många olika saker, det kan till exempel bero på att en sidoverksamhet blivit mer givande än huvudverksamheten, på ny teknologi som gjort en eller flera av företagets tjänster eller produkter överflödiga, eller det kan till och med bero på företaget har fått ny ledning och det har helt enkelt blivit bestämt att en skift måste införas.
Vad det än är så är det alltid bra att göra denna övergång med rätt information i handen. Man måste veta bland annat hur den nya marknaden ser ut och hur troligt det är att man kan etablera sig på den tillräckligt snabbt för att inte företaget ska bli allt för lidande.
Förändringar i verksamheten behöver inte alla gånger vara stora, det kan vara så närbesläktat som att gå från att tillverka personbilar till att tillverka lastbilar, som företaget DAF gjorde 1993. Ju närmare den gamla och den nya verksamheten är desto troligare är det att man fortsätter att vara ett igenkännbart märke och namn efter bytet.
Det finns dock naturligtvis faror inblandade i byten, ett av de farligaste kan faktiskt vara om man samtidigt byter logotyp. I en artikel från Bardicon kan man läsa 10 anledningar till varför ett byte av logotyp kan vara negativt..